danas je 15.6.2025

Input:

Istraživanje tržišta

1.4.2025, , Izvor: Verlag Dashöfer

5.3.1 Istraživanje tržišta

Marijana Šperanda, dipl.oec.

Jedna od ključnih obveza javnog naručitelja je da, prije pokretanja postupka javne nabave, u pravilu provodi analizu tržišta u svrhu pripreme nabave i informiranja gospodarskih subjekata o svojim planovima i zahtjevima u vezi s nabavom. Jedan od ciljeva analize tržišta je provjera i poboljšanje ključnih dijelova dokumentacije za nadmetanje i prije same formalne objave postupka, a čime bi se trebali znatno smanjiti upiti gospodarskih subjekata odnosno zahtjevi za pojašnjenjem i izmjenom dokumentacije, te što bi opet trebalo smanjiti potrebu za produženjem roka za dostavu ponuda kao i broj žalbi u postupku.

Zakon daje mogućnost javnom naručitelju da smije tražiti ili prihvatiti savjet neovisnih stručnjaka, nadležnih tijela ili sudionika na tržištu koji može koristiti u planiranju i provedbi postupka nabave te izradi dokumentacije o nabavi, pod uvjetom da takvi savjeti ne dovode do narušavanja tržišnog natjecanja te da ne krše načela zabrane diskriminacije i transparentnosti.

Prije pokretanja otvorenog ili ograničenog postupka javne nabave za nabavu radova (velike i male vrijednosti) ili postupka velike vrijednosti za nabavu robe ili usluga, javni naručitelj obvezan je opis predmeta nabave, tehničke specifikacije, kriterije za kvalitativni odabir gospodarskog subjekta, kriterije za odabir ponude i posebne uvjete za izvršenje ugovora staviti na prethodno savjetovanje 1 sa zainteresiranim gospodarskim subjektima u trajanju od najmanje pet dana. Nakon provedenog savjetovanja naručitelj je obvezan razmotriti sve primjedbe i prijedloge zainteresiranih gospodarskih subjekata, izraditi izvješće o prihvaćenim i neprihvaćenim primjedbama i prijedlozima (preporučljivo je ne navoditi podatke o gospodarskim subjektima) te ga objaviti na internetskim stranicama.

Naručitelj je obvezan prije pokretanja postupka javne nabave velikih vrijednosti (a u postupcima male vrijednosti može, ali ne mora osim ako se radi o radovima u kojem slučaju je isto potrebno provesti) provesti analizu i istraživanje tržišta. Ovdje je bitno razlikovati dvije faze koje uključuju analizu i istraživanje tržišta prije same formalne objave